Tipy na utorok
12. septembra 2016
Nenechajte si ujsť
Fado
14:00 Kino Klub
Dlhometrážny debut nemeckého režiséra Jonasa Rothlaendera o tom, že medzi láskou a nenávisťou je len malá priepasť.
Nikdy nebudeš sám
17:00 Kino Klub
Otec sa snaží zlepšiť si vzťah so svojim mladistvým synom, ktorý je v nemocnici.
Slávnostné otvorenie
19:00 Dom umenia
Slovenská predpremiéra filmu Café Society od neurotika z New Yorku Woodyho Allena.
The Program: Pád legendy
20:30 Bažant Kinematograf
Film mapuje vzrušujúci príbeh cyklistickej kariéry Lancea Armstronga z prelomu tisícročia.
Dobrodružstvá baróna Prášila
23:00 Dom umenia
Film Terryho Guilama o neuveriteľných dobrodružstvách bájneho baróna.
Tipy dňa
r. László Nemes
Fontána 14:00
Ocenenie Oscar za najlepší cudzojazyčný film, Veľká cena poroty z Cannes či Cena za Najlepší medzinárodný film na Independent Spirit Awards je len niekoľko z množstva festivalových ocenení, ktoré tento film získal. Hlavné dôvody jeho veľkého kritického úspechu môžeme hľadať v mimoriadne funkčnej syntéze témy a formálnych prostriedkov, ktoré ukázali holokaust v novom, hrôzostrašnejšom a realistickejšom podaní. Koncentračný tábor je vo filme zobrazený ako továreň na smrť, kde je človek degradovaný len na kus mäsa. Kamera je naviazaná takmer výlučne na hlavnú postavu, takže väčšina hrôz sa odohráva mimo záber, častokrát len vo forme zvukovej stopy. Neustále príchody vlaku s obeťami, opakujúca sa práca spočívajúca v odpratávaní mŕtvych tiel a čistení komôr, smrť číhajúca za každým rohom, v každom ruchu či zábere, vytvára z filmu obraz toho najhoršieho pekla.
Lenka Slaninková
r. Jonas Rothlaender
Kino Klub 14:00
Žiarlivosť. Neistota. Strach. Každý sme ich vo vzťahu zažili. Pasívne či aktívne, vo väčšej či menšej miere. Hlavnými postavami snímky Fado sú tridsiatnici Fabian a Doro. On pracoval ako doktor v Berlíne, ona odíde do Lisabonu na pol roka. Rozídu sa. On o ňu nechce prísť a presťahuje sa za ňou. Pokúsi sa oživiť a naštartovať to, čo bolo kedysi pekné, no komplikované. Podarí sa mu presvedčiť Doro a začať odznovu? Spojí ich cudzie mesto? Vo vzťahu sa prelínajú momenty šťastia, súznenia dvoch ľudí s napätím, žiarlivosťou až patologickým strachom. Komorná dráma, ktorej ústrednou témou je vzťah a jeho rôzne podoby, je formálne nenápadná. V obraze prevládajú dlhšie zábery, ktoré v divákovi podporujú pocit zúčastnenia. Kamera a herecké prevedenie hrdinov je civilné. Podobne pracujú autori so zvukovou zložkou – sústredia sa na zachovanie autentickosti a reálnosti. Dlhometrážny debut nemeckého režiséra Jonasa Rothlaendera je intímna snímka o láske, strachu, odrobinkách šťastia a seberovnom partnerstve. Je dôkazom toho, že medzi láskou a nenávisťou je len malá priepasť. Film Fado bol okrem iných festivalov nominovaný na medzinárdnom filmovom festivale v Rotterdame.
Pavla Rachelová
r. Alex Anwandter
Kino Klub 17:00
Čilský hudobník Álex Anwandter sa vo svojom filmovom debute zameriava na dve blízke, no predsa odcudzené postavy uprostred homofóbie, násilia a bezprávia. Osemnásťročný gay Pablo (Andrew Bargsted) študuje tanec, voľný čas trávi bezstarostnými potulkami po meste, preobliekaním sa do ženských šiat a sexom so svojím milencom. Život mu zmení okamih, keď je kvôli neskrývanej homosexuálnej orientácii vystavený násilnému útoku, po ktorom upadá do kómy. Pozornosť sa náhle obracia na Pablovho otca Juana (Sergio Hernández), neschopného zaplatiť vysoké poplatky za lekársku starostlivosť. Uvedomujúc si svoju chybu v dlhodobom zanedbávaní syna, sa odhodlane púšťa do boja za pravdu s cieľom potrestať vinníkov. K nakrúteniu Nikdy nebudeš sám Anwandtera inšpirovala tragická udalosť z roku 2012, kedy bol homosexuál Daniel Zamudio brutálne zavraždený neonacistami. Realistickým, miestami až surovým štýlom kritizuje zaslepenú spoločnosť a nemožnosť dovolania sa spravodlivosti. Film bol uvedený na 66. ročníku medzinárodného filmového festivalu Berlinale, kde získal Cenu poroty v rámci Teddy Awards, zameraných na filmy o komunite LGBT.
Petra Sedláková
r. Palo Korec
Fontána 17:00
Dokument o čakaní, drobných prestávkach medzi dvoma činnosťami, kedy človek na pár okamihov často pocíti náhlu osamelosť. Palo Korec si tento moment vytýčil ako stredobod záujmu vo svojom aktuálnom filme Čakáreň. Fragmentárnemu príbehu dominuje sedem hlavných hrdiniek, usporiadaných podľa vekových kategórií tak, že tvoria chronologickú genézu jedného životného cyklu. Stredoškoláčka, fotografka, gamblerka, tanečnica z korporátu, matka postihnutej dcéry, misionárka obľubujúca inakosť a dôchodkyňa sa bez vzájomného vedomia stretávajú, a možno aj pravidelne, na mieste, ktoré je pre čakanie najpríznačnejšie – na bratislavskej vlakovej Hlavnej stanici. Režisér obsadil typologicky pestrú škálu protagonistiek, neherečiek, avšak s výnimkou fotografky a penzistky ich príbehy, repliky a neisté pohyby pred kamerou pôsobia výrazne inscenovane a obrazové riešenia miestami kĺžu k frázovitosti. Pozitívom je zakomponovanie jemných ironických obrazových a zvukových vsuviek.
Alexandra Gabrižová