Cinematik si posvieti aj na novú maďarskú kinematografiu
8. augusta 2021
Medzinárodný filmový festival Cinematik Piešťany každý rok v sekcii Pod lupou upriamuje pozornosť na národnú kinematografiu vybranej krajiny sveta. Predstavuje jej pestrosť a rôznorodosť, ale aj priesečníky či spoločné témy jej najvýraznejších súčasných predstaviteľov. Šestnásty ročník festivalu sa zameria na filmovú tvorbu nášho bezprostredného suseda, Maďarska. Tešiť sa môžete na reprezentatívny výber filmov rôznych žánrov, pričom viaceré z nich budú môcť slovenskí diváci vidieť po prvý raz. Kurátorsky sekciu pripravila dlhoročná spolupracovníčka festivalu, filmová kritička Kata Anna Váró z Maďarska.
V Maďarsku Cinematik našiel aj výnimočnú osobnosť, ktorej venuje tohtoročnú sekciu Rešpekt. Bude ňou skvelá režisérka Ildikó Enyedi a vo výbere z jej filmografie nebude chýbať snímka O tele a duši, s ktorou získala Zlatého medveďa z Berlinale aj nomináciu na Oscara, ale ani slovenská premiéra jej novinky Príbeh o mojej žene, uvedenej na tohtoročnom festivale v Cannes.
Maďarská kinematografia patrí v našom regióne k tým najvýraznejším, ale aj najosobitejším. Presvedčiť sa o tom môžete na vlastné oči už o necelé dva mesiace v Piešťanoch, kde sa od 14. do 19. septembra uskutoční 16. ročník festivalu Cinematik. V sekcii Pod lupou sa jeho organizátori tentokrát zamerajú práve na filmovú tvorbu nášho južného suseda.
Z desiatky filmov, ktoré pod hlavičkou sekcie Pod lupou Cinematik premietne, určite neprehliadnite drámu Rodinné šťastie (Ernelláék Farkaséknál, 2016), v ktorej režisér Szabolcs Hajdu bezchybne vystihol strasti aj slasti vzťahov medzi príbuznými, ktorí sa ocitnú na niekoľko dní pokope v tiesnivom byte. Režisér si v snímke sám so svojou ženou a deťmi aj zahral a na MFF Karlovy Vary získal Krištáľový glóbus za najlepší film aj cenu za herecký výkon.
Milovníkov žánroviek v štýle noir by mohol zaujať štylizovaný triler Drobné bájky (Apró Mesék, 2019). Režisér Attila Szász sa v ňom vracia do roku 1945 a jeho hlavný hrdina je podvodník. Po úteku z Budapešti nadviaže vzťah s tajomnou ženou, ktorá mu poskytne úkryt. Okrem démonov minulosti nad ním však teraz kvôli tomu visí aj tieň jej manžela, ktorý sa má každú chvíľu vrátiť domov. Vo filme si jednu z hlavných úloh zahrala Vica Kerekes.
Sekcia Pod lupou vás presvedčí, že mrazivé krimi zďaleka nie je len doménou škandinávskych krajín. V trileri Valan – Údolie anjelov (Valan – Az angyalok völgye, r. Béla Bagota, 2019) je mladý policajt na stope rumunskému gangu priekupníkov s bielym mäsom. Vyšetrovanie uprostred Transylvánie je pre neho aj osobné: Práve tu kedysi zmizla jeho vlastná sestra.
Psychologická krimi dráma Škrtič z Martfü (A martfűi rém, r. Árpád Sopsits, 2016) zase čerpá námet zo skutočných udalostí zo 60. rokov 20. storočia, kedy maďarským vidiekom otriasla séria brutálnych vrážd.
Súčasný maďarský triler bude na Cinematiku zastupovať Slučka (Hurok, r. István Madarász, 2016) – originálna dráma so sci-fi zápletkou, v ktorej mladý drogový díler dostane hneď niekoľko príležitostí napraviť chybu, čo stála jeho tehotnú priateľku život.
No a kto by chcel vidieť, ako vyzerá v podaní maďarských filmárov akčný western, nemal by si nechať ujsť dusivou atmosférou nabitú drámu Kojot (Kojot, r. Márk Kostyál, 2017). Presvedčí vás, že Divoký Západ je možno bližšie, ako by sa mohlo zdať.
Film je často verným a pozorným zrkadlom spoločnosti. O tej maďarskej sa môžete niečo dozvedieť napríklad aj z úsmevnej drámy Zlé básne (Rossz versek, 2018) Gábora Reisza, ktorá je čiastočne autobiografickým príbehom filmára uprostred životnej krízy.
Dráma FOMO (r. Attila Hartung, 2019) je zase sondou do života maďarských tínedžerov, ktorí žijú sociálnymi sieťami a nekonečnými žúrmi. Na zem ich vráti až záhadné zmiznutie mladej dcéry profesora.
Pre fanúšikov odľahčenejších žánrov je na programe napríklad aj originálna retro komédia Súdruh Drakulič (Drakulics elvtárs, r. Márk Bodzsár, 2019). Prezradí vám temné tajomstvo, že v komunistickom Maďarsku kedysi žili skutoční upíri.